Goede start - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van teambrazilie - WaarBenJij.nu Goede start - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van teambrazilie - WaarBenJij.nu

Goede start

Door: Joke en Annet

24 Juli 2015 | Brazilië, Belo Horizonte

Hallo thuisblijvers,

Het was een lange rit, maar het is allemaal heel soepel verlopen.
Het team is super enthousiast om hier te zijn en zijn gelijk woensdag avond al mee gegaan naar Crackolandia. Een gebied bij de sloppenwijk waar drugsverslaafden en drugsdealers zijn. Elke woensdag avond gaat een team van de Rock House naartoe om uit te reiken bij de drugsverslaafden. Ze delen koffie, sap en koekjes uit om op die manier een relatie aan te gaan met de mensen en te vertellen van Gods liefde. Zo proberen ze de mensen te bereiken om naar een afkick kliniek te gaan. Voor de meesten van ons team was het indrukwekkend om dit te zien, maar vonden het super dat ze mee konden helpen en voor mensen konden bidden.

De volgende ochtend heeft Nico (ons contactpersoon) wat verteld over het werk van de Rock House en zijn we daarna de sloppenwijk in gegaan om een beeld ervan te krijgen. Daar hebben we bij een uitkijkpunt over de sloppenwijk voorbede gedaan voor de sloppenwijk (favela). Daarna hebben we nog verschillende mensen ontmoet en konden we ze uitnodigen voor het vakantie programma wat we volgende week gaan doen voor kinderen van 6-14 jaar oud. De kinderen hebben namelijk nu een korte vakantie.

Vandaag zijn we naar de Sower House gegaan. Dit is een huis die werkt met dove kinderen. Er komen dan kinderen/tieners naar de Sower House om activiteiten te doen. Tegenwoordig komen de kinderen/tieners niet zo vaak meer, omdat ze allemaal naar een andere school gaan en dan is het logistiek niet mogelijk om ze allemaal na hun komst hier te brengen naar school.
Door vakantie tijd konden er een aantal tieners komen vandaag en hebben we een programma met ze gedaan. Ieder teamlid kreeg een naam in gebarentaal. Het team heeft een drama stuk gedaan "Everything skit" en uitleg gegeven. Daarna teamspelletjes waarbij er samen gewerkt moest worden. Zo leerden ze dat het niet uitmaakt of je een andere taal spreekt, van een andere cultuur komt, want je kan toch als team samenwerken.
Na de lunch nog spelletjes gedaan en vanavond hebben we een Braziliaans feestje wat "Festa Junina" genoemd. Het feestje heeft een boeren thema, dus iedereen komt met een geruite bloes aan, de meisjes met vlechtjes in hun haren en de mannen met een baardje. Er zal gedanst worden en veel lekker eten zijn. Alom veel gezelligheid met naast medewerkers van de verschillende huizen van JmeO basis nog een ander Nederlands team en een Amerikaans team.

Het gaat goed met iedereen en vermaken ons prima!!! En natuurlijk wil iedereen weten dat het weer goed is.

Abraços (knuffels),
het Brazilië team!!

• 25 Juli 2015 - 17:44

Jantine Van Den Berg:

Wat een leuke eerste indruk zeg ga zo door . Gods zegen toegewenst

• 25 Juli 2015 - 19:01

Nita:

Ha Josca

Ook leuk om jouw belevenissen te lezen, een gezellige verjaardag alvast toegewenst. Wel vreemd zover van huis hoor.

Geniet van alle dingen die op je pad komen

Groetjes van Wim en Nita